وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات چندگانه وزارت خانه متبوعش در اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی جنتی كه در پاسخ به سئوال علي مطهري مبني بر اينكه« چرا در اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه سهل انگاری شده است؟» گفت: از ابتدای مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احساس کردم قانون مذکور به درستی اجرا نمی‌شود؛ به همین دلیل از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردم با حضور وزرای صنعت، کشور، آموزش و پرورش و علوم، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رئیس صدا و سیما، شهردار تهران، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فرمانده نیروی انتظامی جلسه مشترکی تشکیل شود تا این مساله با حضور همه عوامل موثر در این موضوع دنبال شود.

جنتی خاطر نشان کرد: بسیاری از فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها ،کارخانجات صنعتی و حتی دستمال کاغذی روی میز نمایندگان با اسامی انگلیسی و بیگانه عرضه می‌شود و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز اسامی را به صورت انگلیسی و با واژگان بیگانه صرف می‌کند.

وی از ارائه اصلاحیه به کمیسیون فرهنگی دولت، خبر داد و افزود: این اصلاحیه به کمیسیون فرهنگی دولت داده شده که در آینده در دولت نیز به تصویب خواهد رسید با این اصلاحیه کلیه دستگاههای مسئول ملزم به انجام تکالیف قانونی‌شان می‌شوند.

وی با تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که دو کار ثبت نظارت‌های مردمی، و تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را انجام می‌دهیم. همچنین در حوزه‌ی مطبوعات نیز بسته حمایتی در سال 93 به تصویب رساندیم که امتیازات ویژه‌ای را برای نشریاتی که بر اساس محتوای با کیفیت و استفاده از واژگان فارسی، تا سه برابر یارانه مطبوعات استفاده خواهند کرد.

به گفته جنتی رسانه‌ها و نشریاتی که در استفاده از واژگان بیگانه، پرهیز کنند از نظر اولویت بندی در نظام رتبه بندی رسانه‌های کشور در رتبه‌ی بالاتری قرار خواهند گرفت.

وی همچنین از شناسایی و معرفی یک روزنامه سراسری، یک خبرگزاری و یک روزنامه استانی، و پرداخت جوایز خوب و مناسب به آنان سخن گفت؛ مشروط بر آنکه رسانه‌های اعلام شده درست نویسی و فارسی نویسی را به صورت جدی موردتوجه قرار داده باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از شناسایی و معرفی 2928 فروشگاه و واحد صنفی استفاده کننده از واژگان بیگانه از 4949 واحد صنفی و فروشگاه به ناجا معرفی خبر داد.

جنتی با وارد دانستن اشکالات مطهری گفت: کلیه دستگاهها و واحدهای صنفی موظف به فارسی نویسی هستند اما متاسفانه در مکالمات شفاهی برخی از مسئولان و در مکاتبات اداری برخی از سازمان‌ها از کلمات انگلیسی و الفاظ بیگانه استفاده می‌شود؛ برای این معضل چه باید کرد؟ همه مسئولیت در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

جنتی از تدوین و تصویب لایحه قانون تبلیغات در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و افزود:‌ تا امروز 15 ماده از این لایحه در دولت به تصویب رسیده و تصویب مواد باقی‌مانده نیز تا پایان هفته آینده انجام می‌شود. امید است با تصویب این لایحه استفاده از واژگان بیگانه تا حدودی کنترل شود.

به گفته‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ناجا، شورای اصناف کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری تهران و صدا و سیما و همچنین فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی استفاده از واژگان بیگانه به شدت کاهش یابد.

جنتی همچنین از اقدامات وزارتخانه‌ی متبوعش در همکاری با بنیاد سعدی در 85 نمایندگی این وزارت‌خانه در خارج از کشور برای ترویج زبان فارسی خبر داد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، با تصویب لایحه قانون انتخابات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای مذکور بتوانند قدری از ترویج زبان بیگانه بکاهند.

کد خبر 314155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha